Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2013

Εταίρες μεθυσμένες και Αρετές...


Αρχαία Έφεσος (2)                                                                

2013  ΕΤΟΣ Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗ





                   Στο Σπίτι της Ψυχής



               Plus au fond, tout au fond, dans la Μaison de l’Ame,
               Οù vont et viennent et s’ asseoient autour d’un feu,
               Les Passions avec leurs visages de femme.
                                                                        RΟDΕΝΒACΗ 






      Μέσα στο Σπίτι της Ψυχής γυρίζουνε τα Πάθη —
                      ωραίες γυναίκες στα μεταξωτά
        ντυμένες, και με σάπφειρους εις το κεφάλι.
   Aπό την πόρτα του σπιτιού έως μέσα εις τα βάθη
        ορίζουνε τες αίθουσες όλες. Στην πιο μεγάλη
          —τες νύχτες που το αίμα των ζεστάθη —
         χορεύουνε και πίνουνε με τα μαλλιά λυτά.




   Έξω απ’ τες αίθουσες, χλωμές και κακοεντυμένες
                με φορεσιές ενός παλιού καιρού,
           η Aρετές γυρίζουν και με πίκρα ακούνε
    την εορτή που κάμνουνε η εταίρες μεθυσμένες.





  Στων παραθύρων τα υαλιά τα πρόσωπα κολνούνε
              και βλέπουν σιωπηλές, συλλογισμένες,
    τα φώτα, τα διαμαντικά, και τ’ άνθη του χορού.


        (Κ. Π. Καβάφης, Από τα Ανέκδοτα Ποιήματα 1894,  ΙΔΕΟΓΡΑΜΜΑ 2005)

         





Μεσημέρι στην Αρχαία Έφεσο. Ο ήλιος πέφτει κάθετα από πάνω μας. Το φως δίνει ωραίες αναγλυφές στις όψεις των μαρμάρων. Και όλα τώρα πιο λευκά. Προτού φτάσει κανείς στην βιβλιοθήκη του Κέλσου στα δεξιά του θα συναντήσει το Πορνείο. Το "σπίτι" με τις σκλάβες εταίρες. 


Τα σανδάλια στα όμορφα πόδια μιας επισκέπτριας του αρχαιολογικού χώρου –βλ. δεύτερη φωτογραφία-  ζωηρά μου έφεραν στο νου εκείνες τις γυναίκες. Καθώς τις ξεφόρτωναν καραβιές τα πειρατικά  στο λιμάνι μιας πόλης που στην ακμή της έφτασε ν’ αριθμεί 250 χιλιάδες ψυχές. Έπρεπε πρώτα αυτές να θητεύσουν στα πορνεία ώστε να μάθουν την τέχνη του έρωτα πριν πουληθούν στα σκλαβοπάζαρα ως ερωτικές  θεραπαινίδες των αγοραστών τους...


 Ο δρόμος που έφερνε από το λοιμοκαθαρτήριο της προκυμαίας  (λουτρά) και το λιμάνι σημαδεμένος με λίαν κατατοπιστικά  σύμβολα  πάνω στις μαρμάρινες πλάκες- βλ. τρίτη φωτογραφία. [Στην αριστερή πλευρά του δρόμου καθώς προχωρείς (έντονο σκαρίφημα πέλματος) θα κάνεις έρωτα (καρδιά διάτρητη) αλλά γι' αυτό θα πρέπει να πληρώσεις (τρύπα με …νερό)].


Πόσοι δεν θα έχασαν το δρόμο τους από τους Εφεσίους και αντίς για τη βιβλιοθήκη δε θα βρέθηκαν, όχι μια και δυο φορές μονάχα, στο σπίτι


Σκέφτομαι πως σαν έγραφε το ποίημά Μέσα στο σπίτι της Ψυχής, για την σύγκρουση  ανάμεσα στις Αρετές και τις Αμαρτίες -που συμβολίζονται ως πόρνες και επικρατούν έναντι της πρώτης ομάδας- ο Καβάφης θα έφερνε ίσως στο νου του αυτήν την περίεργη τοπογραφική διάταξη της Εφέσου γύρω από την Αγορά…


Η δεσποινίς Αρετή Κέλσου 
(βλ. τρίτη φωτογραφία) απορημένη κι αμήχανη παρακολουθεί, από το βάθρο της στη Βιβλιοθήκη, το απέναντι σπίτι των ηδονών


                                                                                   ΝΩΝΤΑΣ ΤΣΙΓΚΑΣ


1 σχόλιο: