Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2025

«Προτεινόμενα», «Ευπώλητα» κ.α.*



 

 

Του ΘΕΟΔΩΡΟΥ Ε.  ΠΑΝΤΟΥΛΑ 

  

ΚΑΘΕ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ, έντυπα και ηλεκτρονικά, πληροφορούμαστε για το ποια είναι τα βιβλία της χρονιάς. Και διόλου συμπτωματικά τα βιβλία της χρονιάς είναι πάντοτε των εκδοτών που διαφημίζονται στα Μέσα που τους προτείνουν! Όλοι το ξέρουν αυτό: Και οι αναξιοπρεπείς δημοσιογράφοι που ανακαλύπτουν αριστουργήματα εκεί που δεν υπάρχουν και οι υποψιασμένοι αναγνώστες που γνωρίζουν ότι αυτά είναι προϊόντα συναλλαγής κι όχι κριτικής εγρήγορσης.

Τη δική μας λίστα με τα πρόσφατα ευπώλητα θα την διαβάσετε της επόμενη εβδομάδα στην Καθημερινή της Κυριακής.

Εδώ θα αναφέρω τα αξιανάγνωστα (και ευπώλητα) όλου του έτους που αποχαιρετάμε.



ΠΟΙΗΣΗ:

*Όλα τα μικρά και κομψά τομίδια με ανθολογήσεις που εξέδωσε το Ίδρυμα Τάκης Σινόπουλος. Πολυπρισματικές προσεγγίσεις που μας συστήνουν μείζονες κι ελάσσονες. Μην ξαναλέμε τα ίδια - οι κορυφές υπάρχουν επειδή υπάρχουν κι οι πρόποδες.

 


ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ:

*Χρήστος Βακαλόπουλος, Η γραμμή του ορίζοντος, Βιβλιοπωλείο της Εστίας - πάλι και πάλι για λόγους που προσπάθησα να εξηγήσω στην τελευταία επιφυλλίδα μου με τίτλο «Η πραγματική Ελλάδα είναι εκτός πραγματικότητας» (https://www.kathimerini.gr/.../i-pragmatiki-ellada-einai.../).

Κοντά σε αυτό τα επίσης καλογραμμένα πεζογραφήματα των Μιχάλη Μακρόπουλου, του Γιάννη Μακριδάκη και Κωνσταντίνου Τζαμιώτη. Και των κεκοιμημένων Τάσου Πορφύρη και Τασίας Βενέτη. 

 

ΔΟΚΙΜΙΟ:

*Αντώνης Ανδρουλιδάκης, Τι μας έχει συμβεί-Το ελληνικό ιστορικό τραύμα και η θεραπεία του, Νησίδες

*Michael Herzfeld, Η πολιτισμική συνέχεια και η υλικοποίηση του παρελθόντος, από το Μουσείο Μπενάκη.

*Γιάννης Ματθαιουδάκης, Ο νους μου τα βουνά κρατεί, Δοκίμιο στην Κρητική μαντινάδα, εκδόσεις Μ. Σιδέρη. Ωραίο θέμα, ωραία διαπραγμάτευση, ωραία γλώσσα,

 

ΙΣΤΟΡΙΑ:

*Κώστας Χατζηαντωνίου, Η εξόριστη Πολιτεία-Η ελληνική κυβέρνηση στη Μέση Ανατολή 1941-1944, Εναλλακτικές εκδόσεις

*Η επανέκδοση Το «πρότυπο βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα, Όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880) της Έλλης Σκοπετέα, Νήσος και η

*Ιστορία του Ελληνικού κόσμου, του καθηγητή Γιώργου Κοντογιώργη, από τις εκδόσεις Αρμός

 

ΜΑΡΤΥΡΙΑ κ.ά.

*Ίων Δραγούμης, «Θα ζήσω καίοντας τον εαυτό μου». Τα αδημοσίευτα τετράδια 1902 – 1904 με επιμέλεια, σχολιασμό και διαφωτιστικά κείμενα από τον ακαταπόνητο Νώντα Τσίγκα. Μακεδονικός αγώνας κι ένας Δραγούμης που τα σπλάχνα του είναι ως η θάλασσα. Ποτέ δεν ησυχάζουν.

 

ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ κ.ά.

*Ν.Δ. Τριανταφυλλόπουλος (επιμ.), Γράμματα Σεφέρη-Λορεντζάτου (1948-1968), Δόμος

 

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

*Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, Όψη Τόπση και κόψη

Από τις ανηφόρες του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ στη σημερινή συνάντηση χριστιανικής μαρτυρίας και κοινωνικών κινημάτων, manifesto, επειδή ο συγγραφέας και συνταγή μαγειρικής να γράψει έχει τον τρόπο να τη διαβάσουμε μέχρι τέλους.

 


ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ:

Ο Αντίλογος που συμφωνείς ή διαφωνείς με τα κριτήριά του, κάνει πραγματικές αποτιμήσεις χωρίς να χαρίζεται δεξιά κι αριστερά.

Για μεταφρασμένη πεζογραφία, ψυχολογία και παιδικά βιβλία περισσότερο αρμόδια είναι η Δήμητρα.

Στα ημέτερα [εκδόσεις  manifesto] τώρα: 

το Αχ, κύριε Χρήστο μας, επί προσωπικού για τον Χρήστο Γιανναρά είναι ένα βιβλίο που το στήσαμε με συναισθηματική φόρτιση, όχι για να κλείσουμε λογαριασμούς αλλά για να τονίσουμε ότι παραμένουν ορθάνοιχτοι!

Τέλος Η Νέα Δεξιά, ένα [μετα]πολιτικό μανιφέστο του Αλαίν ντε Μπενουά, ήξερα ότι θα δημιουργήσει θέματα. Αυτό που δεν ήξερα αλλά το μαθαίνω είναι ότι για το βιβλίο έχουν άποψη, κυρίως, αυτοί που... δεν το έχουν διαβάσει και νομίζουν ότι γνωρίζουν το περιεχόμενό του, αλλά κι όσοι αναπαύονται στις προκαταλήψεις τους.

 

Τέλος, έχουμε στην άκρη και πολλά αδιάβαστα που σίγουρα κάποια από αυτά αξίζουν τον χρόνο μας.

Σας ευχαριστούμε πολύ για τη στήριξή σας όλα αυτά τα χρόνια.

Καλή Πρωτοχρονιά και καλές αναγνώσεις.

 

 *Από ανάρτηση του φίλου συγγραφέα και εκδότη, Θεόδωρου Παντούλα στο  fb.

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να τηρούνται οι κανόνες της πολιτικής σχολίων που ισχύουν. Σχόλια με υβριστικό, προσβλητικό ή παρόμοιο περιεχόμενο δεν γίνονται αποδεκτά και επομένως θα διαγράφονται.