Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2022

«Κι έκανα μόνος μου, πριν παντρευτώ, το ταξίδι μου του γάμου».



                                                   Φωτ. Ν.Τ. Βενετία, Άγιος Μάρκος, 2008


Οκτώβριος 1910. Ο Ίων Δραγούμης, κατασυκοφαντημένος από τον τύπο της εποχής (κατηγορήθηκε ότι «είχε καταχραστεί χρήματα του Μακεδονικού αγώνα και ότι αυτό συγκαλύφθηκε», ότι «αποκάλυψε μυστικά του κράτους» στην ερωμένη του Μαρίκα Κοτοπούλη  και αυτή με τη σειρά της τα μετέφερε επ’ αμοιβή στους Οθωμανούς) υποβάλλει την παραίτηση του από την υπηρεσία (υπουργείο εξωτερικών/διπλωματικό σώμα). Αποφασίζει να παντρευτεί την Κοτοπούλη. («Θα τη στεφανωθώ και έτσι θα πάρω πίσω τον εαυτό μου»). Μολαταύτα, επιλέγει να ταξιδέψει σε Βαλκάνια και Ευρώπη μοναχός. («Κι έκανα μόνος μου, πριν παντρευτώ, το ταξίδι μου του γάμου»).

Στη Βενετία θα σημειώσει στο Τετράδιό του: 

 

Μέσα στόν Ἅγιο Μάρκο, ἕνα ἀπόγεμα

Ὧ θρησκεία χριστιανική, καταλαβαίνω σήμερα πώς ἤσουν καί εἶσαι ἀνάγκη γιά τίς ψυχές, πού νιώθουν κατάβαθα τήν ἀδειοσύνη τῆς ζωῆς τοῦ ἀτόμου καί ἔχουν ἀνάγκη νά χαθοῦν μέσα σ’ ἕναν κόσμο, ὅπου δέ βρίσκονται ἄτομα καί ἄνθρωποι. Σταχτερό ἀπόγεμα μέσα στή σκοτεινή και ξανθειά, χρυσή και σταχτερή καί καστανή ἐκκλησία. Παίζει τό ὄργανο καί ὁ χορός ψέλνει. Εἶμαι μόνος μέσα στή Βενετία καί μοῦ ἔρχεται νά μετανοήσω γιά τήν ἁμαρτία μου, πού εἶμαι ἄνθρωπος. Πόση ζεστή ἡσυχία χύνεται μέσ’ στήν ψυχή μου! Ἵσως γίνω χριστιανός ἅγιος στά τέλη τῆς ζωῆς μου.

 

Σημείωση: 

(1) Σκέφτομαι, σφόδρα μελαγχολώντας, καθώς ξεφυλλίζω» τον Δ΄ Τόμο των «Φύλλων Ημερολογίου» (ο πρώτος που τυπώθηκε, το 1985, από τον Ερμή) με την «φύγε κακό από πάνω μου» λογική της παρουσίασης και τον ανεπίτρεπτα φτωχό (για το ύψος των επιμελητών της έκδοσης) υπομνηματισμό της. Πόσο εν τέλει κακό έκανε η προσέγγιση από τους καθηγητές Γ. Κολιόπουλο- Θ. Βερέμη του σπουδαίου αυτού εγκαταλείπου του Δραγούμη…  Κακή αρχή είχε γίνει! 

(2) Προς Θεού, ας μη θεωρηθεί αυτό αμετροέπεια ή έκφραση ζηλοφθονίας (πράγμα συνηθισμένο στους καιρούς). Μετά λόγου γνώσεως τοποθέτηση είναι.

 

 

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου