Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Παπαδιαμάντης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Παπαδιαμάντης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015

Καλοκαίρι με τον Παπαδιαμάντη στην παλιά Σκιάθο



Φωτογραφίες απο το αρχείο του Octave Merlier 
[Λεύκωμα Χρ. Ευελπίδη]


        
 Έξω του αρσανά, επί της άμμου, στενής όσον δια να σύρη τις ψαράδικην τράταν και την διπλαρώση κατά μήκος του βράχου, ήσαν σκαρωμένα, πότε δύο βάρκες, πότε μικρόν τρεχαντήρι, πότε κότερον...
Βαρδιάνος στα σπόρκα
Άπαντα Β΄, στ. 25-27


                           


 Χάνος είμαι χάνομαι... μπέρκα 'μαι δεν πιάνομαι... γιούλος είμαι σε γελώ... και τα δίχτυα σου χαλώ.
Οι Χαλασοχώρηδες
Άπαντα Β, στ. 11-13





 Ποτέ ροφός δεν του διέφευγε και αι συναγρίδες εγοητεύοντο από το άγκιστρόν του.
Η Μαυρομαντηλού
Άπαντα Β, σ. 166, στ. 18-19 





Προ χρόνων, όταν είχεν υπάγει ένορκος εις Λαμίαν, καθώς επέστρεψεν εις την πατρίδα, απεβιβάσθη απ' το βαπόρι με έν παλαιόν άλογον, το οποίον είχεν αγοράσει...
Τα Φραγλέϊκα
Άπαντα Δ΄σ. 447, στ. 8-10


Οι παραπάνω φωτογραφίες αποτελούν μέρος υλικού από 30 φωτογραφίες του Χρήστου Ευελπίδη οικογενειακού φίλου των Merlier, που παραδόθηκαν στους Μερλιέ κατά τη δεκαετία του ΄50,  στον οποίον οφείλονται και τα φωτογραφικά σχόλια με τα  Παπαδιαμαντικά παραθέματα. Το μικρό "λεύκωμα Χ. Ευελπίδη" συμπεριλήφθηκε στη  συλλογή των φωτογραφιών του Οκτάβιου Μερλιέ όπως αυτή εκδόθηκε με πρόλογο του Πασχ. Κιτρομηλίδη και εισαγωγή-επιμέλεια του Φ.Α. Δημητρακόπουλου με τον τίτλο "Παπαδιαμάντης και Σκιάθος" από το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών - Αρχείο Μέλπως & Οκτάβιου Μερλιέ το 1991.


Κυριακή 12 Απριλίου 2015

Το Πάσχα του Παπαδιαμάντη



                                       φωτ. Γρηγ. Πεχλιβάνος [;]

Πώς να μη θυμάται κανείς κάθε χρονιάρα μέρα, και μάλιστα το Πάσχα, εκείνον, που αν δεν ήτανε ο μόνος πιστός άνθρωπος, ήτανε ωστόσο ο μόνος θρησκευτικός «ποιητής» του καιρού μας, —τον Παπαδιαμάντη; Ούτε μυστικιστής και πανθεϊκός («διαστολή» του εγώ προς το Σύμπαν!) ούτε ωραιολάτρης του θρησκευτικού βίου. Χριστιανός της ουσίας και των τύπων, της πίστης και τού δόγμα­τος, της ψυχής και του κανόνα, της θεωρίας και της πράξης. Αυτού του είδους η θρησκευτικότη­τα «ζει» στο έργο του, ενώ των άλλων (μανιέρα και… κυμβαλαλισμός!) απουσιάζει ολότελα. Επειδή έτυχε να θυμηθούμε τον Παπαδιαμάντη κάνουμε αυτήν την παρατήρηση και μαζί μ’ αυτήν και μιαν άλλη: πως δεν είναι το θέμα, που δίνει αξία στο έργο παρά η ειλικρίνεια.

Και τώρα: ο κυρ Αλέξανδρος, ο ψάλτης και τυπικάρης, τη Με­γάλη Βδομάδα βρισκότανε σε ακατάπαυτη κίνηση κι αγρυπνία. Με το λαμπαδάριο Χριστοφίλη, με τον εξάδερφό του το Μωραϊτίδη, τη «σεβάσμια μητέρα» Ολυμπιάδα και με λιγοστούς φιλακολούθους στο ιδιωτικό παρεκκλήσι του Αγ. Ελισσαίου εκτελούσε τα χρέη του με πάθος. Έψελνε με σπανία γνώση τής βυζαντινής μουσικής, με «πενιχράν φωνήν», αλλά πολύ χρωματισμένη και κραδαινότανε ολάκερος έως οχτώ ώρες. «Ψάλλων ο Παπαδιαμάντης εσκίρτα αληθώς, ηγάλλετο, εθλίβετο, και οιονεί συνέπασχε μετά του υμνωδού… Εάν φράσις τις περι­είχε επιτακτικήν τινα έννοιαν ως λ.χ. «αυτόν προσκυνήσωμεν» ήτο αδύνατον να μη συνοδεύσει το μέ­λος τούτης και με μίαν ζωηράν πλήξιν του ποδός επί του εδάφους…» Ύστερα από ένα τέτοιον αγώνα σωματικό και ψυχικό, μιας ολάκερης βδομάδας, μέρα και νύχτα, ύστερα από νηστεία σαράντα ημερών, κυρ Αλέξανδρος θα πή­γαινε σε καμιά ταβέρνα του Ψυρρή με τούς «συμποτικούς φίλους» (το Χριστοφίλη τον καντηλανάφτη, τον κυρ Στρατή τον ψάλτη του Νεκροταφείου, τον κυρ Νικολάκη το Θεοφιλάτο,τoν κυρ Γρηγοράκη το Γιακουμή, το Γιάννη το Μανάφτη, το Νήφωνα Διανέλλο τον καλόγερο κτλ.) για να γιορτάσουνε με τη γκιουβετσάδα και με το κρασί τη μεγάλη μέρα.

Αλλά όχι σπάνια, στα τελευταία χρόνια, ο Παπαδιαμάντης ήτανε το Πάσχα καλεσμένος στου φίλου του κυρ Στέφανου, του «Προέδρου» τής Δεξαμενής.

Ο κυρ Στέφανος, παλιός πρόεδρος των αμαξάδων, ερχότανε με τα ποδήματά του (χειμώνα καλοκαίρι), με τη μαγκούρα του και τα γαλανά του μάτια να πάρει κατά το μεσημέρι τον κυρ Αλέξαντρο να πάνε σπίτι. Κατηφόριζαν κι οι δυο τα σκαλιά της πλατείας και λίγο παραπέρα στην οδόν Σπευσίππου ήτανε η αυλή του κυρ Στέφανου με την πλατιά πόρτα, ώστε να χωράει μέσα το αμάξι, που τώρα το δούλευε ο γιός του. Στο τραπέζι ήτανε το ταψί με τ’ αρνί και τις πατάτες, η πιατέλα με τη μαρουλοσαλάτα κι η χιλιάρα με το κρασί. Δίπλα στο κεχριμπαρί τής ρετσίνας τα κόκκινα αυγά.

Πριν καθίσουν ο Παπαδιαμάντης έκανε την προσευχή: «Φάγονται πένητες και εμπλησθήσονται και αινέσουσι κύριον οι ευλογούντες αυτόν, ζήσονται αι καρδίαι αυτών εις αιώνας αιώνων». Και τότε μονάχα καθότανε ο καθένας στην καρέκλα του. Και τότε γινότανε το εξής: Πριν να βάλει μπουκιά στο στόμα του ο κυρ Αλέξαντρος, γέμιζε μια κούπα, που την τοποθετούσανε μπροστά του, με «ξανθόν ρητινίτην», τη γέμιζε ώς τα χείλια και κατόπι πιάνοντάς τη με τις δυο του χούφτες, που τρέμανε, την έφερνε στο στόμα και την άδειαζε ώς κάτου. Τότε μονάχα αστράφτανε τα μάτια του και λυνότανε η γλώσσα του κι άνοιγε η όρεξή του. Το πάθος!

Έτσι ο Παπαδιαμάντης έκανε «Πάσχα ρωμέικο να ευφρανθεί η ψυχή του». Κι όταν ο μέσα του κόσμος μαγευότανε, άρχιζε να σιγοψέλνει διάφορα τροπάρια — το άλλο του πάθος. Κι ύστερα θα μπορούσε να λέει την περίφημη φράση, που την έχει γράψει σ’ ένα διήγημά του -φράση που περιέχει όλον τον παθητικό λυρισμό του για το κρασί: «Ήτον ωραίον ρετσινάτον όλον άρωμα και πτήσις και αφρός»! Δίψα του Βάκχου και του… Δαυίδ!

Πάντα ο ποιητής της «Φόνισσας» και της «Νοσταλγού» γλεν­τούσε μονάχα με ανθρώπους τού λαού. «Ω πενιχρά και υπερτάτη ευτυχία τού φτωχού»! Κι όπως λέγει ο κ. Βαλέτας, απ’ όπου αντλήσαμε πολλές βιογραφικές πληροφορίες για τον άνθρωπο: «από το λαό ξεκίνησε, με το λαό πέρασε τη ζωή του, στο λαό άνοιξε την ψυχή του».

                                                      Κώστας Βάρναλης



                            Χρ. Μποκόρος,Τα στοιχειώδη


Περισσότερα στο ανεξάντλητο, ενδιαφέρον και επίμονο ιστολόγιο του Δ. Σαραντάκου ΕΔΩ.


                                                                                              

Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015

Οι Φιλέλληνες κάποτε...




George Gordon Byron, 6th Baron Byron
του François Simonau για τον Joseph Bouvier
Λιθογραφία, τυπώθηκε από τον Adam Friedel
Φεβρουάριος1825
© National Portrait Gallery, London


[…] Μεταξύ άλλων παρασκευών δια την εκστρατείαν του, παρήγγειλεν να του κατασκευάσουν τρεις λαμπράς περικεφαλαίας μετά ωραίας λοφιάς, δια εαυτόν και δια τους φίλους του. Η μικρά αύτη περίστασις προεκάλεσε μυκτηρισμούς τινας εν Αγγλία όπου, γράφει μετά τον θανατόν του ποιητού ο Θωμάς Μούρ ο φίλος του, το γελοίον κατανοείται πολύ περισσότερον από το ηρωϊκόν. Πλην η περίστασις απέδειξε την αλήθειαν του αποφθέγματος ότι "το παιδίον είναι πατήρ δια τον άνδρα". Το ίδιον παιδίον του σχολείου, το οποίον εκαυχάτο ποτέ ότι θα εγείρη τρόπαιον μετά λόφου ιππιόχαιτον, εδοκίμαζε τώρα μετ’ ευφροσύνης την ουραίαν λοφώσαν περικεφαλαίαν του, και προμελέτα ευκλεείς πράξεις τας οποίας θα κατόρθου υπό την πανοπλίαν εκείνην.
  
[…] Πλην, δέκα έτη πρότερον, μετά την πρώτην επίσκεψίν του εις την Ελλάδα, ο Μπάυρων παρενέβαλεν εις την σατυρικήν εποποιίαν του Δον Ζουάν την αθάνατον εκείνην ωδήν, την οποίαν απέδωκεν εις εντόπιον Έλληνα ψάλτην, και την οποίαν μόνον αρχαίος Έλλην, εάν επανήρχετο εις την ζωήν, μόνον Αλκαίος, ή Σιμωνίδης, ή Πίνδαρος, ηδύνατο πράγματι να συνθέση.



Munchen Glyptotek , PHOTO: N.T.






Τα νησιά της Ελλάδος! Τα νησιά της Ελλάδος!
όπου η φλογερά Σαπφώ ηράτο και έψαλλεν
όπου εβλάστησαν αι τέχναι της ειρήνης και του πολέμου,
όπου η Δήλος ηγέρθη και ο Φοίβος ανέθορεν.
Αιώνιον θέρος τα χρυσώνει ακόμη,
πλην όλα, εκτός του ηλίου των, έδυσαν.

Τα βουνά βλέπουν κατά τον Μαραθώνα,
Και ο Μαραθών βλέπει κατά την θάλασσαν.
Εκεί ρεμβάζων μίαν ώραν μόνος
Ωνειρεύθην ότι ή Ελλάς θα ημπορούσεν ακόμη να είν’ ελευθέρα.
Διότι, επάνω εις τον τύμβον των Περσών όπου ιστάμην,
δεν ημπορούσα να νομίζω τον εαυτόν μου δούλον.

Μην περιμένετε ελευθερίαν από τους Φράγκους
Έχουν βασιλέα οπού πωλεί και αγοράζει
Εις τα εντόπια ξίφη, εις τας εντοπίους φάλαγγας
είναι η μόνη ελπίς της ανδρείας.
Άλλ’ η τουρκική βία και ο λατινικός δόλος
θα θραύση την ασπίδα σας, όσον ευρεία και αν είναι.




    […] η τουρκική βία και ο λατινικός δόλος


Αι λέξεις αύται δεν είναι ιστορικόν σύμβολον, παραστατικόν της τύχης του πολυπαθούς Ελληνισμού. Πόσον ενδομύχως ησθάνετο και κατενόει ο μέγας Βρεττανός την θέσιν της Ελλάδος, την τότε και την διαρκή και την παντοτινήν! Και πόσον απέχομεν ημείς να την εννοήσωμεν και να την αισθανθώμεν!
Ο Βύρων ήτο αρχαίος Έλλην κατά την καρδίαν, κατά το πνεύμα και κατά το φρόνημα. Ήτο αρχαίος Έλλην της ΙΘ΄εκατονταετηρίδος, τέλειος ανήρ και κοσμοπολίτης.


Αλεξ. Παπαδιαμάντη «Μπάυρων»,

εκδόσεις Αιγαίον, Λευκωσία 2011.
 






  Από το απροσχημάτιστα "ελληνοπρεπές" περιστύλιο μπροστά  από την Glyptotek της πόλης του Μονάχου.



.
[της 4.2.2015]




βλέπε και σχετικά.. ΝΩΝΤΑ ΤΣΙΓΚΑ: Φιλέλληνες