Σάββατο 8 Μαΐου 2021

Στο "Μονοπάτι" του Δραγούμη…

 

Αφορισμοί για την Αλήθεια, την Πατρίδα, τους Πατριώτες, 

την Αγάπη, τους Έλληνες


«Μια πατρίδα» (ίσως…) ζωγραφισμένη σ’ ένα πακέτο τσιγάρων 

από τον αγαπημένο φίλο ποιητή και συγγραφέα Ηλία Κουτσούκο.

 

[…] Τίποτε δεν πιστεύω. Τίποτε δε βρίσκεται στον κόσμο. Οι πράξες των ανθρώπων είναι πράξες ούτε καλές ούτε κακές γιατί η ηθική είναι μόνο μάζωμα κανόνες που λεν ποιές πράξες του ενός και του άλλου είναι κάπως ευχάριστες για τους άλλους. [...] Πάντα αμφιβάλλω για την αλήθεια μου και τις αλήθειες των αλλωνών. Πρέπει όμως πάντα να γυρεύωμε την Αλήθεια. Πρέπει να πασκίζωμε να τη ζυγώνωμε όσο μπορεί περισσότερο. Πρέπει να αλλάζωμε την αλήθεια μας όταν βλέπωμε μιαν αληθινότερη αλήθεια. Ποτέ να μη φοβούμαστε την αληθινότερη αλήθεια και πρέπει να αφήνωμε τους άλλους νάχουν τη δική τους…

 

[…] Ο πατριώτης εκείνος που αγαπώντας την πατρίδα του δεν πιστεύει πως είναι η καλλίτερη χώρα και βλέποντας  τα λάθη της, προσπαθεί να τα διορθώση, είναι καλλίτερος από μια Ρωσσίδα που με είπε μια φορά στην Πετρούπολη πως όλα είναι μεγάλα και έξοχα και απέραντα στη Ρωσία. Όμως κι από τον καλό τον πατριώτη υπάρχει καλλίτερος άνθρωπος, αφού από την ιδέα της πατρίδας υπάρχει και πλατύτερη ιδέα…

 

[…] Μένει η αγάπη.

 

[…] Καϋμένη μου Ελλάδα. Κ’ εγώ είμαι λυπημένος βαριά για σένα και για μένα, γιατί κ’ εγώ έχω πόνους. Ζω στον αιώνα αυτόν, που και τα παιδιά είναι βαρεμένα και απαρηγόρητα…

 

[…] Δε μ’ αρέσουν οι Έλληνες, όμως είμαι Έλληνας.

 

[…] Μόνο τους Έλληνες αγαπώ με πάθος.

 

[…] Θα ζήσω καίοντας τον εαυτόν μου.

 

[Αποσπάσματα από μια μικρή ανθολόγηση που έκανε από «Το Μονοπάτι» (έργο που ολοκληρώθηκε από το 1897 μέχρι το 1902/Α΄έκδοση μετά το θανατό του το 1925) ο Κλέων Παράσχος. Ο άνθρωπος που ασχολήθηκε όσο κανείς  με την περίπτωση του Ι.Δ., με το έργο του, την φλογισμένη ψυχή του, τις ιδέες του].

 

 

 

 

10 σχόλια:

  1. Πολύ αργεί η έκδοση. Είχα ρωτήσει και μου είχαν απαντήσει για τον Νοέμβριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τέλειωσαν τα ψέματα...
      Δεν πα να πέσουν κινέζικοι πύραυλοι ανεξέλεγκτοι, να φλομώσουμε στον κορωνοΐό... Μέχρι τέλος Μαΐου "θα είμαστε" στις προθήκες[ευελπιστώ...]

      Διαγραφή
  2. άντε,να το δω στις βιτρίνες σαν μια παρηγοριά για όσους στ αλήθεια καίγονται σε αυτή τη χώρα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Αληθινότερη αλήθεια': πώ πω τι φωτιές ανάβει ένας τέτοιος όρος στους φιλοσόφους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε, ναί! :)

      "Δοκιμάζοντας όλα χτυπώ συχνά στους τοίχους του αδυνάτου και τότε λαβαίνω καθαρώτερα κάποια συνείδηση από σύνορα και υποτάζομαι πάλι στην ανάγκη γαληνεύοντας. Αλλά πάλι θα δοκιμάσω. Πάντα μου θα υπάρχη κάποια terra incognita, που θα πασκίζω να τη γνωρίσω.
      Σμίγουν μέσα μου η σκλαβιά και η ελευθερία. Δημιουργώ τον κόσμο μου ελεύθερα, όπως μπορώ".

      [Από τη σύνοψη της φιλοσοφικής του σκέψης /περιλαμβάνεται στο "Σταμάτημα"/ που γράφτηκε κατά την περίοδο της "Μετοικεσίας" -όπως αποκαλούσε την εξορία του- στην Κορσική υπό τον γενικό τίτλο "Η Γνώση μου"]

      Διαγραφή
  4. Αληθινότερη αλήθεια. Να μια έκφραση - πηγάδι που μέσα του μπορείς να χαθείς. Αν και μέσα μας, θαρρώ, ξέρουμε ότι πάντα θα υπάρχει μια πληρέστερη αλήθεια από αυτήν που ευαγγελιζόμαστε και είναι θέμα του καθ' ενός να είναι δεκτικός στην αποδοχή της. Κάπου εκεί διαφαίνεται και ο αναπτυγμένος νους από τον αυτόβουλα μειονεκτικό μιας και η αδυναμία αποδοχής προ - εικάζει την άρνηση που στενεύει τους ορίζοντες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιώργο μου, αυτά ο Δραγούμης τα λέει [το 1902...] επειδή δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένας ..."πρωτοφασίστας"! Ρώτα/η διάβασε αν αντέχεις και τον Σπύρο Μαρκέτο καθηγητήν εις το "Ανοικτό Πανεπιστήμιο" (στο -ημιτελές- έργο του "Πως φίλησα τον Μουσολίνι"/βιβλιόραμα) ή τον εις ΗΠΑ καθηγητήν Γ. Μάζη που (με τον "Ασυμβίβαστο" /Μεταίχμιο) αποτόλμησε την βιογραφία του έχοντας υπόψη του μόνον το 60% του όγκου των "ημερολογίων" του "πρωτοφασίστα"...

      Διαγραφή
    2. Μα εγώ δεν αναφέρομαι στον Δραγούμη, Νώντα μου, με παρεξήγησες. Αναλύω την έννοια της αληθινότερης (και όχι αληθέστερης) αλήθειας. Ούτε έχω καταχωρίσει τον Δραγούμη σαν φασίστα. Φασίστας είναι εκείνος που δεν έχει κανέναν ορίζοντα παρά μόνο την εσωτερική αναγνώριση θεσφάτων. Ο Δραγούμης μπορεί να είχε μια ιδεολογία (την όποια) αλλά έβλεπε τους Έλληνες στο σύνολό τους με τα καλά και τα κακά. Σε πλείστες δε περιπτώσεις των φυλετικών κακών οι απόψεις μας συμπίπτουν...

      Διαγραφή
    3. Γιώργο, λάθος εξέλαβες τα γραφόμενά μου. Στη συναινετική σου ματιά απέναντι στα αποσπάσματα και κλείνοντάς σου το μάτι παραπέμπω στις αλλοπρόσαλλες απόψεις που στρεβλώνουν με επιμονή την εικόνα του. Είναι ποτέ δυνατόν τέτοιες απόψεις (που μάλιστα εκφέρονται κατά την "εθνικιστική του περίοδο") να είναι φασιστικές (ή έστω προ-φασιστικές);

      Διαγραφή