25η Μαρτίου 1971
(150 χρόνια από την Επανάσταση του 1821)
Μάνα μου τα κλεφτόπουλα (διασκευή-εναρμόνιση: Γιάννης Ζορπίδης)
Αν σας τα διηγηθώ με λεπτομέρειες όλα θα το κλάψετε «το κλεφτόπουλο», τον δωδεκαετή μαθητή που ήμουν τότε. Και θα κουραστείτε, θα παρατήσετε στη μέση την ανάγνωση και θα πιάσετε ν’ ασχολείστε με τον μπακαλιάρο σκορδαλιά. Θα προσπαθήσω να είμαι όσο πιο σύντομος γίνεται:
Τελευταία τάξη στο Δημοτικό από μέρους μου. Τελευταία χρονιά της θητείας και του πιο άξιου δασκάλου που είχα ποτέ: του Καλλίμαχου Ανδρ. Βαϊνά. Δυο μήνες πρωτύτερα με παρότρυνε ν’ αρχίσω να ζωγραφίζω σε χοντρές κόλλες χαρτί όλους «τους ήρωες του ’21» σε μέγεθος ικανό (ίσως 90Χ60). Θα τους αναρτούσαμε στην μεγάλη αίθουσα για τη σχολική γιορτή ανήμερα της 25ης Μαρτίου. Τι κι αν είχαμε έτοιμα σε χαρτόνι εκείνα τα τυποποιημένα πορτρέτα του εμπορίου; Αυτός ήθελε χειροποίητα, με κόπο φτιαγμένα πράματα για την περίσταση…
(Ενδιαμέσως προέκυψε και μια ανταλλαγή λευκωμάτων ανάμεσα σε ερυθροσταυρίτες μαθητές της υφηλίου. Εμάς μας είχε τύχει να λάβουμε ένα λεύκωμα από γιαπωνέζικο σχολείο. Εκεί λοιπόν μ’ έβαλε ο κύριος Καλλίμαχος να στείλω ένα ολάκερο μπλοκ με ζωγραφισμένους ξανά-μανά τους ήρωες. Σχεδόν είχα μάθει να αναπαράγω από μνήμης τις μορφές τους. Γέμισα το λεύκωμα και το πήγα ο ίδιος στο ταχυδρομείο. Το ’στειλα στους Ιάπωνες προτού βγει ο Φλεβάρης…)
Την 25η Μαρτίου το πρόγραμμα των υποχρεώσεων του μαθητή του Δημοτικού περιλάβαινε πράγματα τα οποία σήμερα θα θεωρούνταν «κακοποίηση ανηλίκου» και στην καλύτερη περίπτωση «θεσμικό bulling»: Στις 5.45 το πρωί, μέσ’ στη μαύρη νύχτα, κωδωνοκρουσίες (υπό μαθητών) συγχρόνως και από τις πέντε καμπάνες των εκκλησιών του χωριού (της μιας εκτός συνοικισμού: στο βουνό…). Κατά τις 6.15 τα χαράματα: «Εωθινόν». Που πάει να πει παρέλαση με γοργό βηματισμό και εμβατήρια από τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων μέσα στον κεντρικό δρόμο του χωριού. Στις 10.00 εκκλησιασμός. Στις 11.30 παρέλαση και κατάθεση στεφάνων στο «Ηρώον των πεσόντων».
Δημοτικοί χοροί των κορασίδων στην πλατεία του χωριού. Δεξίωση των κατοίκων στο γραφείο της κοινότητας (κονιάκ χύμα από νταμιτζάνα και πικρό «σοκολατάκι μαργαρίτα»). Οι μαθητές λουκούμι από το χέρι του κλητήρα της κοινότητας. Στις 4.00 η σχολική γιορτή. Το βράδυ στις 7.30 λαμπαδηφορία με άσματα πατριωτικά. Σχεδόν είχαμε αποκοιμηθεί περπατώντας οι περισσότεροι. Πέφταμε ο ένας πάνω στον άλλον και κοντεύαμε να καούμε μεταξύ μας με τις αναμμένες δάδες…
Ο τρίτος ρόλος ήταν του Αλέξανδρου Υψηλάντη σε ένα μονόπρακτο. Κάποιο σακάκι έπρεπε να στολιστεί με επωμίδες, σιρίτια κλπ και φυσικά το καπέλο του ιερού Λόχου να κοσμηθεί αναλόγως. Κάτι υπογράφω σ’ ένα χαρτί και διαπιστώνω εκ των υστέρων ότι το χέρι που λείπει από τον μονόχειρα πρίγκηπα είναι το αριστερό. Γνωρίζουμε όμως πως το χέρι που έχασε ο ευγενικός ήρωας Υψηλάντης στην Δρέσδη κατά τους Ναπολεόντειους πολέμους ήταν το δεξί. Ίσως, επειδή σε μένα το αριστερό χέρι είναι παντελώς άχρηστο, επέλεξα να το ακρωτηριάσω (κρύβοντας το πίσω στην πλάτη κι αφήνοντας αδειανό το μανίκι του σακακιού) γιατί ενδεχομένως ούτε και την μίμηση της υπογραφής δεν θα μπορούσα να κάνω μ’ αυτό.
Θυμάμαι εκείνη τη μέρα να αλλάζω από το πρωί συνεχώς στολές και ρόλους. Η ανάμνηση εκείνου του άγχους με διατρέχει ως τα σήμερα. Υπεύθυνος για τη γιορτή και για μια δουλειά που πρέπει να γίνει. Ένα χρέος, μια οφειλή που πρέπει να ξεπληρωθεί στο ακέραιο… Κι αδιαφορία, αν όχι περιφρόνηση, για χειροκρότημα ή έπαινο. Αυτό μου μένει από κείνη τη μέρα.
Και δεν πρέπει να παραλείψω να πω... Στις φωτογραφίες είμαι φεγγαροπρόσωπος. «Φούσκας» κανονικός για την ακρίβεια… Οι γιατροί γνωρίζουν το σύνδρομο Cushing που προκαλείται από την χρόνια χορήγηση κορτιζόνης. Επί μήνες παιδευόμουν με πυρετούς και επώδυνη πολυαρθρίτιδα («ρευματικός πυρετός» η τελική διάγνωση) και είχα μπει σε αγωγή… Δεν ήταν από ευδαιμονία τα πάχη… Φορές χρειαζόταν να δένω μέσα στα χέρια με αυτοσχέδιους επιδέσμους τα μολύβια και τους μαρκαδόρους καθώς τα δάκτυλα δεν έκλειναν αρκετά για να τα συγκρατήσουν.
Αυτός ήταν ο δικός μου
μικρός αγώνας του 1971. Και να που προχώρησε πενήντα χρόνια εμπρός ο καιρός, κύλησε
σε δυο αιώνες ο χρόνος για να ζήσουμε χωρίς πυρετό, χωρίς κόπους, χωρίς ενθουσιασμό
και τη φαντασμαγορία των 200 χρόνων «από
τότε»… Έγκλειστοι. Πολιορκημένοι από φόβο και αγωνία… (Και δεν υπάρχει εμπνευσμένος δάσκαλος να μας δώσει ρόλο!)
Ότι έλεγα σήμερα πώς όταν γιορτάσαμε τα 150 της Επανάστασης του 21 δέ φανταζόμουν ότι σε 50 χρόνια θα γιόρταζα τα 200. Ήταν πολύ προχώ η σκέψη για το παιδικό μυαλό μου. Δέκα χρονώ ήμουνα. Οι δάσκαλοι προσπαθούσαν να ξεμπερδέψουν την αληθινή Επανάσταση του 21 από εκείνη την αποφράδα του «εκάμαμεν επανάστασιν» του Λούφα και Παραλλαγή με το άλλο 21, εκείνο του Απριλίου του 67.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα είναι μέρα τεράστιας σημασίας για το έθνος των Ελλήνων. Άς ακούσουμε τον ήχο της καρδιάς μας μέσα από τις ελευθερίες που απολαμβάνουμε σαν απότοκο των θυσιών των προγόνων μας αλλά και αυτών που αμυδρά θυμόμαστε σαν ηρωικά πρόσωπα των παιδικών μας χρόνων.
Εμείς οι Έλληνες της διασποράς (πλέον) εκτιμούμε την ύπαρξη της Πατρίδας σαν ένα φάρο που φέγγει στις ψυχές μας με τις αξίες της παράδοσης που μας μεγάλωσε.
Όπως το: «θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»...
Αχ, Ξένο.
ΔιαγραφήΑχ Κάλβε Ανδρέα
Κυκλοδίωκτοι
Των Πατρίων εραστές...
Ω παιδιά μου ορφανά μου διωγμένα εδώ κι εκεί
Μια ακόμα έκπληξη DR !!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠεριμένουμε συνέχεια...
Φοβερό κείμενο! Αξιοθαύμαστος για τα πολλά που θυμάσαι! Προχωρημένος ο δάσκαλός σου! Αυτός κι αν ήταν χορταστικός εορτασμός!!! Και σ' άλλους ξεχωριστούς εορτασμούς εύχομαι!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή